Het is nu alles waar de klok om slaat : gezond leven. Dat geldt voor een ieder, ongeacht de leeftijd, maar moet er toch wel extra aandacht aan besteedt worden bij ouderen. Het gaat namelijk om een groep die relatief kwetsbaar is en zijn alle tips voor een gezonder leven dus wel mooi meegenomen. Met de onderstaande 5 tips voor gezonder leven bij ouderen, is deze groep dus een aardig handje geholpen:

  1. Meer beweging kan nooit kwaad: Dat is nu een voor de hand liggende tip, maar wordt het helaas nog te vaak niet opgevolgd. Het gaat er gewoon om, dat men binnen de mogelijkheden van de eigen omgeving naar een wijze moet zoeken om toch ‘ de benen te kunnen strekken’. Speciaal naar de sportschool gaan hoeft dus niet en kan ervoor gekozen worden om bijvoorbeeld een bewegingsapparaat aan te schaffen. Ook zijn er tal van oefeningen die geschikt zijn voor ouderen en waarvoor ze niet speciaal uit huis hoeven. Er dient wel gelijk bij vermeld worden, dat er bewogen dient te worden in verhouding tot de gezondheidstoestand. Bij twijfel kan de arts worden geraadpleegd.
  2. Gezonde voeding hoort er zeker ook bij: dat is zeker iets dat nooit over het hoofd mag worden gezien. Met het ouder worden zal het lichaam zich aanpassen en moet de voeding daarop ook zijn afgestemd. Een belangrijk punt dat vaak over het hoofd wordt gezien en het geen slecht idee is om eens de raad van een diëtist op te volgen. Elk lichaam verschilt nu eenmaal en moet er ook rekening gehouden worden met eventueel aanwezige ziektes. Na een grondige analyse kan er dieet worden samengesteld en zal het lichaam dus niets tekort komen.
  3. Zorgen dienen achterwege te worden gelaten: problemen komen wij in het leven altijd wel tegen en moet er wel op de juiste wijze mee omgegaan worden. Te lang ermee blijven rondlopen is niet bepaald een ideale optie en moet er naar een mogelijkheid gezocht worden om een oplossing te zoeken. Uitpraten helpt altijd een handje mee en kan de aandacht ook afgeleidt worden door de aandacht te richten op een hobby of andere ontspannende activiteit.
  4. Een hobby verricht gewoon wonderen: dit is een activiteit die gelijk in lijn ligt met het leiden van een ontspannend leven en hoeft het niet om iets ingewikkeld te gaan. Het belangrijkste is namelijk, dat tijdens het bezig zijn er met de gedachten uitsluitend gefocust wordt op de hobby en dat vooral mentaal een ware rust over jou heen brengt. Zij die geen hobby hebben, kunnen ook gewoon een activiteit uitkiezen waarbij zij zich helemaal ontspannen bij voelen. Het bereikt effect moet gewoon hetzelfde zijn en kunnen er zelfs meerdere hobby’s erop na worden gehouden. Let er wel op, dat het onder alle omstandigheden ontspannend moet blijven.
  5. Voldoende rust mag er niet ontbreken: na zo een drukke dag, is het lichaam wel toe aan de nodige rust. Met het ouder worden, zal de behoefte groter worden en moet het beslist niet verwaarloost worden. Het is ook een goed idee om een middagdutje in te bouwen, maar hangt dat natuurlijk ook af van het dagschema. In de avonduren moet er in ieder geval dus wel voor genoeg slaap worden gezorgd en is daar gemiddeld 6 tot 8 uur voor nodig.

Met de bovenstaande 5 tips voor een gezonder leven bij ouderen, is het dus al duidelijk, dat er sprake zal zijn van een merkbaar verschil. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal zal er gewerkt dienen te worden en kan dat in een paar eenvoudig zelf te nemen stappen. Ook op sociaal gebied actief blijven is een goede manier om voor voldoende ontspanning te zorgen en zal het leven op oudere leeftijd ook normaal zijn voortgang vinden.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *