In het dagelijks leven is de factor tijd vaak bepalend voor de mate van beweging waar wij aan toe kunnen komen. Na de drukke werkzaamheden van alledag blijft er niet veel tijd over om wat oefeningen te doen voor het bevorderen van een gezondere levenstijl. Natuurlijk zijn er ook andere factoren zoals voeding die daarbij een belangrijke rol spelen, maar blijft de sleutel liggen bij voldoende beweging. Slim is het daarbij ook, om dat op een evenwichtige wijze te doen.

Geen bijzondere voorzieningen nodig

Gewoon binnenshuis zijn er al tal van oefeningen die in een relatief korte tijd uitgevoerd kunnen worden en waar ook de andere huisgenoten deel van kunnen uitmaken. Zo zijn de meesten onder ons wel bekend met squats. Dat is een oefening waarbij je met de armen rechtvooruit gestrekt, een aantal keren op en neer moet gaan. Het belangrijkste is om daarbij de rug recht te houden en steeds door de knieën te zakken. Doe dit tot de dijen horizontaal staan en ga daarna niet gelijk omhoog. Door de spieren voor even in spanning te houden wordt er immers een beter resultaat bereikt. Ga de eerste keer niet te hard van stapel en probeer elke dag weer wat op te bouwen.

Push ups

Een andere oefening die ook niet veel tijd in beslag neemt, zijn de welbekende push ups. Dat is een oefening die eigenlijk geen verder uitleg behoeft, maar is het wel belangrijk, dat het op de juiste wijze uitgevoerd zal worden.  Plaats de handen recht onder de schouders en hou de benen gestrekt naar achteren. Het is nu de kunst om het lichaam gestrekt te houden en zo met voornamelijk de spieren van de bovenarmen, de op en neergaande beweging uit te voeren. Let er daarbij ook op, dat het lichaam niet op de grond komt te rusten, maar op ongeveer 10 cm hoogte blijft.

Verwaarloos je conditie niet

Het oefenen van de spieren zorgt wel voor een mooi strak lichaam, maar is een goede conditie van evengroot belang. De oefeningen op dat gebied zien er wat anders uit. Hardlopen is een effectieve oefening om de conditie op te bouwen en op peil te houden. Door regelmatig een rondje om het blok heen te rennen of door het park, zal het het lichaam na een poos anders aanvoelen. Wie thuis over een fitnessapparaat beschikt, hoeft helemaal niet de deur uit en kan bijvoorbeeld ook na het werk snel voor enkele minuten aan de slag. Het doel van al deze oefeningen is namelijk, om het lichaam dagelijks de nodige beweging te geven en is het daarom niet nodig om er ‘urenlang’ mee bezig te zijn. Een fitnessapparaat is trouwens ook niet vereist omdat het mogelijk is om te hardlopen op één plek. 

Traplopen

Traplopen is ook een manier om de conditie flink op peil te houden en wordt vaak ook als meer intensief ervaren dan hardlopen. Het voordeel is wel, dat er minder tijd nodig is om hetzelfde resultaat te bereiken. Wie thuis niet over een trap beschikt kan ook eenvoudig op een stevige kruk of tafel step-ups doen. Die heeft hetzelfde effect als traplopen en kan dus ook als vrij intensief worden ervaren. Naast de conditie zorgen traplopen en step-ups, ook voor mooie strakke been- en heupspieren. Omdat er vrij veel gevergt zal worden van de spieren, is het van groot belang om niet te vergeten even wat op te warmen voordat de daadwerkelijke oefening begint.

Stel een oefenschema op

Met al deze oefeningen kan er binnen een half uur op dagbasis al voldoende beweging worden verkregen waardoor niet alleen de belangrijkste spieren worden getraint, maar ook de conditie op peil wordt gehouden. Overtollige calorieën worden verbrand en blijf je dus in een ‘top shape’. Zorg er wel voor, dat er een oefenschema wordt opgesteld en moet er in het geval van gezondheidsproblemen wel daarmee rekening worden gehouden. Ook opwarmen mag niet over het hoofd worden gezien en wordt zo de kans op blessures tot een minimum beperkt.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *